• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Handla med krypto - hur ställer sig Kronofogden till det?

Jojjosway

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
26 April 2024
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej!
Jag har nu i flera år kämpat som ensamstående med två barn, att få min ekonomi att gå runt. Månad för månad, ökat på krediter, handlat på avbetalning osv. bara för att klara en månad till. Men, nu orkar jag inte mer. Jag klarar inte att leva såhär. Jag ansökte i februari om skuldsanering och väntar på svar. Inser nu att så fort jag släpper detta, så kommer saker börja ske. Hur länge tar det innan fakturor går till KFM? Hur länge tar det innan KFM börjar utmäta lön?

För en månad sedan bestämde jag mig för att chansa på en ny väg: krypto. Jag har under sjukskrivning satt mig in i detta och investerat typ 20k. Jag är övertygad om att detta kommer generera i pengar för min del och vill gärna ha kvar detta, trots utmätning och skuldsanering. Kontot ligger på Revolut. Funkar detta? Är det säkert? Är det någon som fått sina kryptotillgångar utmätta? Om så, på Revolut? Finns det bättre sätt?

Min plan är att så fort krypton börjar generera pengar betala av min skulder. Men, time is ticking och tidsplanen behöver gå ihop (ni som kan krypto vet det kan ta lite tid).

Tankar, idéer? Tacksam för svar!
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Varitmedförr

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 Januari 2022
Meddelanden
454
Mottagna reaktioner
345
Poäng
477
Avkastning på krypto är ytterst osäker.
Stabila utdelningsaktier och globalfonder ger oftast vinst på sikt, fasträntekonto helt riskfritt.
Amortering är något underskattat men också helt riskfritt.

Krypto skulle jag inte ens röra med tång så jag har ingen aning hur mycket du skulle tjäna på
din nya övertygelse.
Bankernas inställning till krypto valuta är ju uppenbar och många får problem efter diverse transaktioner.
Det misstänks förekomma en hel del penningtvätt genom Revolut och liknande banker, osäkert hur KFM, skatteverket och
finansinspektionen hanterar det framledes.

Behåll dina tjugotusen som buffert eller amortera på de dyraste lånen.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 863
Mottagna reaktioner
1 631
Poäng
1 117
1. För mig tog det 132 dagar (ca 4 månader) från att jag släppte skulderna till första kom till KFM
2. Utmätning av lön: Lite olika, men min gissning är att du får utmätning efter 7-9 månader, förutsatt du drar ut på att skriva på delgivningen minst en månad. Samt väntar till dag 14 med att skriva på pappret om inkomst.
3. Du kan inte ha lönutmätning och skuldsanering samtidigt. Antingen får du skuldsanering efter ca 5-6 månader och blir du nekad och har släppt skulderna börjar löneutmätningen någon månad senare.
4. Att lägga undan på Revolut nu kan i teorin vara, men bör inte vara några problem för utmätning.

5. Tankar och Idér: Jag är en av dom som kan något om krypto och ska visualisera vad "kommer att ta lite tid" gör med majoriteten av kryptovalutor.

Måste ändå ge en stark rekommendation att inte försöka förvandla 20.000 till 700.000 på krypto, dom pengarna kommer med 99% bli uppätna levande om du försöker dig på smallcaps (som youtubers promoterar för att sälja på dig). Köper du krypto och inte är expert i området så håll dig till 100% Bitcoin eller möjligtvis 80% Bitcoin och 20% Ethereum. När Bitcoin och Ethereum har sina 50-60-70% nergångar så kan man i varje fall räkna med att återfå pengarna och göra vinst inom 1 eller i värsta fall något år, bitcoin och ethereum kommer inte försvinna. Detsamma kan man inte säga om resten av marknaden. Nästan allt annat rasar 85-95%+ när det händer och de flesta altcoins kommer aldrig tillbaka.

Här är ett exempel på snapshot för 5 år sedan på top 25 kryptovalutor (dom 25 största), sedan 25 nästkommande (26-50).

- Bitcoin och Ethereum var i toppen precis som idag. Dom klarar sig alltid.

- Av resten är det BNB och Doge (Och stablecoins som alltid är 1 dollar) som klarat sig bra.
- Cardano, XPP, Stellars, Makers öde är fortfarande oklara.
- Resterande är i princip döda eller döda idag.

1714164200702.png

Tar man de 25 som kommer nedanför dessa 25.

1714164238068.png

Chainlink, BAT och Paxos har klarat sig, Övriga 22 tror jag är döda idag.

Går du ner ännu längre ner i listan (smallcaps 51-75) är det typ 24/25 som är döda av dom som var poppulära för 5 år sedan.

Bara för att visualisera riskerna med något annat än Bitcoin och Ethereum i krypto. Av top 50 kryptovalutor idag så kommer Bitcoin och Ethereum + möjligvis max 5-10 andra att finnas kvar om 5 år, (varav kanske 1-2 av dom har presterat bättre för din portfölj än vad bitcoin och ethereum hade gjort över dessa 5 år). Övriga 40 kommer i princip att vara värda 0 och ingenting, har nästan inga användare eller utvecklare kvar, tidiga investerare, youtube promoters och teamen köpt ut sig och gått vidare för att lura nästa skara.

För mer perspektiv: Hur många av dessa 50 har presterat bättre i årlig avkastning än Bitcoin och Ethereum över 5 års tid? Endast 2 av dom: Doge och Chainlink. Det vill säga du får med väldigt stor sannolikhet högre avkastning över tid genom att bara hålla bitcoin (eller möjligtvis bitcoin + ethereum), till oerhört mycket lägre risk.

Undantaget i krypto när ett gäng altcoins presterade bättre än btc & eth är sent 2020/2021 tack vare pandemin och att centralbankerna tryckte 20 tusen miljarder dollar och la minusräntor som gjorde att allt i crypto blev överflödade av pengar. Idag lever vi med konsekvenserna av detta och det kommer definitivt inte att trycka några 20 tusen miljarder dollar och vi kommer definitivt inte se några minusräntor på lång tid framöver.
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 525
Mottagna reaktioner
12 903
Poäng
9 787
Kfm har ingen åsikt om du vill riskera gambla bort pengar på krypto. Tyvärr sett flera som prövat och i stället försatt sig i värre situationer.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp